10829-1-1

המתכון לבניית צוות מנצח

מאת: משה אטיה

המפתח העיקרי להצלחה הוא ללא ספק – בניית הצוות הנכון.

בכדי לבנות את הצוות הנכון, מנהל חייב לבחור אנשים עם סגנונות ופרספקטיביות שונות ומגוונות, אנשים הבאים מרקע שונה, ולטפח סביבת עבודה שיתופית ופרודוקטיבית ושכל אלה ישתלבו יחד בתרבות הארגונית.

המטרה היא לבנות צוות שבו כל חבר מחוייב להצלחת הארגון. בניית צוות מנצח, וחשוב יותר – תחזוקתו – הינה עבודה קשה הדורשת מעקב מתמיד. מחובתכם לוודא כי העובדים עסוקים, ממוקדים, מחוייבים וחדורי מוטיבציה.

מעל 50% מבעלי העסקים מסכימים כי האתגר הגדול ביותר שלהם בתחום משאבי האנוש הוא מציאת עובדים כישרוניים ומקצוענים. חברות גדולות שרוצות למשוך אליהן עובדים ולהרחיקם ממתחרים – יסכימו לשלם סכומים נדיבים מאוד בכדי לגייס את האדם הנכון. חברות קטנות שלא יכולות לאפשר זאת לעצמם – יצטרכו לנקוט באסטרטגיה חכמה בכדי לדוג אליהן את הכישרון הרצוי.

לא משנה היכן אתם נמצאים בעולם, באיזו תעשייה או ארגון אתם עובדים – הינכם חלק מהשינוי הדמוגרפי הגדול ביותר במקום העבודה. עד כה היו שניים עד שלושה דורות לכל היותר, במקום העבודה. כיום מנהלים רבים יכולים לנהל גם ארבעה דורות באותו צוות. שוק העבודה של היום יכול לכלול עובדים בטווח גילאים שבין 20 עד 70.

גם הטכנולוגיה השתנתה בצורה דרמטית בעשורים האחרונים וכל אחד מהדורות (דור ה-X ודור ה-Y) עובדים ומתפקדים בצורה שונה זה מזה. בעוד שמנהלים נוטים להתמקד בהבדלים בין הדורות, אלה שבונים את הצוות הנכון יודעים לרתום את החוזקות של הדורות השונים שבצוות.

כאמור, בניית צוות מצטיין דורשת פיתוח מתמיד – צוותים גדולים מיושרים על המטרות, החזון והאסטרטגיה של הארגון. אם כל אחד מחברי הצוות מבין את תרומתו לקבוצה ולארגון, וכיצד כל אחד יכול לעזור האחד לשני – הצוות יצליח. צוותים מתפתחים והופכים למובילים כאשר כל חבר צוות יכול לתקשר בגלוי האחד עם השני, לשתף רעיונות, להציף בעיות ולהציע הצעות.

תקשורת פתוחה ותרבות אגונית של שיתוף פעולה יביאו להשגת מטרות משותפות ומיקסום הפרודוקטיביות.

חשוב מאוד להעלות על הכתב את רשימת החזון והיעדים של הארגון. כל חבר צוות חייב להתחייב למטרות ויעדים אלה על ידי הגדרה כיצד כל אחד יתרום להשגתם. פיתוח חברי הצוות שלכם הוא קריטי להצלחת הארגון. התפתחות מתרחשת כאשר מאתגרים אנשים לצאת מחוץ לאזור הנוחת שלהם כדי לעשות משהו חדש או ללמוד דברים חדשים או כאלה שעשויים לחייב התאמה לדינמיקה קבוצתית.

הכל עניין של הגדרה – הגדירו בדיוק מה את מחפשים, מהם הקריטריונים, סקירה של התרשים הארגוני, הפונקציות ואנשי הצוות – יכולה לעזור לכם לזהות פערים בין הכישרון הנוכחי שלכם לבין מיומנויות חסרות. בנוסף, קחו בחשבון את הצרכים שלכם לטווח הקצר והארוך וכיצד פקטורים חשובים כגון שינויי כוח אדם או התפתחות בתעשייה – עשויים להשפיע על הצרכים שלכם. סטיב ג'ובס לדוגמא – דאג לגייס ולהכשיר עובדים שיכולים למלא את מקומו באפל.

חשבו איזה עובדים אתם צריכים בצוות שלכם, האם עובדים במשרה מלאה/חלקית/עובדי קבלן?

לכל אחד יתרונות וחסרונות: עובדים במשרה מלאה יביאו ניסיון ונאמנות לטווח הארוך אך יכולים להגדיל את ההוצאות. עובדים במשרה חלקית מציעים גמישות בשכר ובשעות אך יכולים להיות גם פתיון קל למעסיקים אחרים. ספקים וקבלנים יכולים לקצץ בעלויות שלכם אך גם להגביל את סמכויות הפיקוח והניהול שלכם. חשבו גם על השאלה הבאה: מה אתם יכולים להציע לעובדים בכדי לגרום להם לרצות לעבוד אצלכם ולא אצל המתחרים שלכם?

לפני שאתם מפרסמים ויוצאים במסע חיפוש אחר העובד הנחשק – בדקו קודם כל בתוך הארגון. האם יש עובד עם מיומנויות מתאימות מצוות אחר שיכול לעבור הכשרה קצרה ולעבור לצוות שלכם. אם בכל זאת החלטתם לגייס מבחוץ – אל תחכו לרגע האחרון שאתם נואשים לעזרה וצריכים להתפשר. בנוסף, בנו לכם את המוניטין שלכם ושל הארגון בתעשייה, כל מחפשי העבודה יבואו אליכם במקום שאתם תרדפו אחריהם.


שאלות שכדאי לעצור ולשאול:

  • מטרה: מהי מטרת הצוות? באיזה אופן הצוות תורם להצלחת הארגון כולו?
  • תקשורת: מהו ערוץ התקשורת של חברי הצוות? פעם בכמה זמן כל הקבוצה נפגשת פנים מול פנים? כל כמה זמן מתקיימות ישיבות צוות שבהן ניתן להצפיף דברים רלוונטיים לצורך שיפור והתייעלות.
  • פתרון סכסוכים: מהי השיטה בה נוקטים כדי לפתור קונפליקטים בין חברי הצוות?
  • איכות: כיצד הצוות מגדיר איכות?


בניית הצוות הנכון מתחיל בניהול אדפטיבי אשר בונה גשרים ומוביל עובדים למצוא את החוזקות שלהם, וכך תעשו את זה:

  • התחשבו ברעיונות של כל עובד ואל תזלזלו. זכרו כי אין דבר כזה – רעיון מטופש.
  • שימו לב לשפת הגוף של העובדים ולדברים שלא נאמרים. היו רגישים למצבי הרוח, נסיבות אישיות ורגשות של העובדים שלכם.
  • תמכו ברעיון של ערוץ תקשורת פתוח והימנעו ממתן פקודות וציווים.
  • עודדו אמון, שיתוף מידע ושיתוף פעולה בין חברי הצוות. זכרו כי היחסים בין חברי הצוות חשובים באותה מידה כמו היחסים של המנהל עם כל חבר צוות.
  • בניית חזון ועמידה ביעדים – הקפידו לבדוק כיצד חברי הצוות מתקדמים לעבר המטרות שהוצבו.
  • עודדו הקשבה וסיעור מוחות – כמנהל ההעדפה הראשונית עלולה להיות ביצירת קונצנזוס אך חשוב לעורר דיון ולהעלות נושאים לשיחה. ישנם עובדים החוששים לחלוק מידע והפחד הזה יכול להוביל את הצוות להישגים בינוניים.
  • גייסו אנשים שתוכלו להאשים אותם בהצלחתם ולא בכישלונם.
  • העסיקו אנשים בעלי מטרות ברורות, אשר מציבים לעצמם יעדים להצלחה.
  • במקרה הצורך, אל תפחדו לפטר עובדים אשר ממרמרים את שאר חברי הצוות.
  • והחשוב ביותר – גיוון. העסיקו אנשים שנראים שונה מכם. עזבו את השבלונות ושברו מוסכמות – ככל שתבנו צוות מגוון יותר, כך יהיה מעניין יותר לכולם.

לסיכום, וודאו כי כל חברי הצוות מכירים היטב האחד את השני, מבינים את סגנונות העבודה השונים ובעיקר את החוזקות הייחודיות לכל אחד. תפקידו של כל מנהל לפתח זהות צוותית ומתודולוגיה ברורה לפתרון קונפליקטים ובעיות. חגגו יחד את הניצחונות ודאגו שלכל אחד בצוות יש קול, שהוא יכול להביע את דעותיו ושהוא מרגיש מוערך על עבודתו ותרומתו לצוות ולארגון.


לקוח מאתר JOKOPOST

, פורסם בתאריך: 29/06/2018

דילוג לתוכן